Χρησιμοποιούμε λίγα προσωρινά cookies προκειμένου να σας θυμόμαστε καθώς χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα μας.

Τι είναι η Λογικοθυμική και Γνωσιακή-Συμπεριφορική Θεραπεία;


ΒΑΣΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΛΟΓΙΚΟΘΥΜΙΚΗ ΚΑΙ ΓΝΩΣΙΑΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΚΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ

 

Όλοι οι επαγγελματίες ψυχολόγοι και ψυχοθεραπευτές της επιστημονικής ομάδας του δικτυακού τόπου είναι εκπαιδευμένοι στη Λογικοθυμική και Γνωσιακή Συμπεριφορική Θεραπεία από το Ινστιτούτο Λογικοθυμικής και Γνωσιακής Συμπεριφορικής Θεραπείας στην Αθήνα σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Albert Ellis της Νέας Υόρκης (http://albertellis.org/). Επίσης, διαθέτουν διδακτορικούς και μεταπτυχιακούς τίτλους ειδίκευσης σε ποικίλα πεδίων ψυχολογίας και ψυχοθεραπείας καθώς και μονάδες συνεχιζόμενης κατάρτισης στον τομέα τους. 

Η θεραπεία αυτή δημιουργήθηκε από τον ψυχολόγο Albert Ellis το 1955 στη Νέα Υόρκη (http://albertellis.org/about-albert-ellis-phd/).

Πρόκειται για την πρώτη γνωσιακού συμπεριφορικού τύπου θεραπεία η οποία είναι αποτελεσματική στην πρόληψη και στην αντιμετώπιση ποικίλων συναισθηματικών και συμπεριφορικών δυσκολιών (http://albertellis.org/rebt-in-the-context-of-modern-psychological-research/)

Ο κάθε θεραπευτής θα σας δείξει έναν πρακτικό και χρήσιμο τρόπο για να διαχειρίζεστε τα συναισθήματά και τις συμπεριφορές σας.

Πιο συγκεκριμένα, ο θεραπευτής θα σας βοηθήσει να εντοπίσετε και να διορθώσετε αρκετές από τις σκέψεις και τις πεποιθήσεις σας. Ο εντοπισμός και η διόρθωση των μη βοηθητικών σκέψεων και πεποιθήσεων θα σας βοηθήσει να αισθάνεσθε και να συμπεριφέρεσθε καλύτερα χωρίς να επηρεάζεστε τόσο από τα γεγονότα γύρω σας.

Ο θεραπευτής θα σας προτείνει τρόπους εξάσκησης στην καθημερινή σας ζωή για να βοηθηθείτε να αλλάζετε τη σκέψη ή τη συμπεριφορά σας. Θα σας μάθει να σκέπτεσθε διαφορετικά και με υγεία˙ θα σας προτείνει αποτελεσματικές ασκήσεις συμπεριφοράς που θα κάνετε στο σπίτι και αλλού˙ θα σας δείξει ασκήσεις διαχείρισης του συναισθήματος κατά τη διάρκεια δυσκολότερων καταστάσεων˙ θα σας προτείνει σχετικά βιβλία, αρχεία ήχου και εικόνας και θα σας δίνει έντυπο και ψηφιακό υλικό για επιπλέον εξάσκηση στο σπίτι και αλλού.

Η επιτυχία στη θεραπεία εξαρτάται πάρα πολύ από την επιδεξιότητα του θεραπευτή αλλά και από το δικό σας ενεργητικό ρόλο σε αυτή. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να αποδέχεσθε τις βασικές αρχές της Λογικής-Συναισθηματικής και Γνωστικής-Συμπεριφορικής Θεραπείας (ακολουθούν παρακάτω) και να συμμετέχετε ενεργά στη διαδικασία της θεραπείας με σκοπό την καλύτερη δυνατή συνεργασία με το θεραπευτή σας. Ο θεραπευτής θα σας δίνει τις οδηγίες και εσείς θα κάνετε τη δουλειά. Σε περίπτωση που έχετε ενεργό ρόλο στη θεραπεία, θα είστε σταδιακά σε θέση να διαχειρίζεστε τον εαυτό σας πολύ καλύτερα και πολύ πιο αποτελεσματικά.

Ο θεραπευτής θα βρίσκεται εκεί μαζί σας για να σας βοηθά να βάζετε συγκεκριμένους στόχους. Μεγάλο μέρος της θεραπείας είναι να σας βοηθήσει να βάλετε συγκεκριμένους στόχους. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσετε σταδιακά να αρχίσετε να ελέγχετε και να παρακολουθείτε πιο αποτελεσματικά τις δυσκολίες και τα προβλήματά σας.

Ο θεραπευτής κατά τη διάρκεια της θεραπείας θα κάνει αρκετά σχόλια για τις σκέψεις και τις πεποιθήσεις σας, θα σας ενθαρρύνει να πηγαίνετε τη σκέψη σας σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις και κάποιες φορές μπορεί να σας διακόπτει για να σας επαναφέρει στις υγιείς σκέψεις και πεποιθήσεις που είναι σημαντικό να υιοθετήσετε για να λειτουργήσετε καλύτερα στη ζωή σας.


ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΛΟΓΙΚΟΘΥΜΙΚΗΣ ΚΑΙ ΓΝΩΣΙΑΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΚΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

 

Οι πεποιθήσεις σας (δηλαδή αυτά που πιστεύετε) είναι ο πιο σημαντικός, αλλά όχι ο μόνος, λόγος που καθορίζει τα συναισθήματά σας (δηλαδή αυτά που νιώθετε και αισθάνεστε σε διάφορες καταστάσεις).

Όταν σκέπτεσθε με παράλογο τρόπο (δηλαδή όταν έχετε παράλογες πεποιθήσεις του τύπου «ΘΕΛΩ να τα καταφέρω στις εξετάσεις και γι'αυτό ΠΡΕΠΕΙ οπωσδήποτε να τα καταφέρω στις εξετάσεις», τότε συχνά είναι πιθανότερο να αισθάνεστε μη υγιή αρνητικά συναισθήματα (συναισθήματα μη υγιούς άγχους), να κάνετε μη υγιείς αρνητικές συμπεριφορές (π.χ. να αποφεύγετε να διαβάζετε ή να έχετε μειωμένη συγκέντρωση κατά το διάβασμα) και να έχετε μη υγιείς αρνητικές σκέψεις (π.χ. «έτσι κι αλλιώς δεν πρόκειται να τα καταφέρω, γιατί να προσπαθώ;»).

Όταν σκέπτεσθε με λογικό τρόπο (δηλαδή όταν έχετε λογικές πεποιθήσεις του τύπου «ΘΕΛΩ πολύ να τα καταφέρω στις εξετάσεις αλλά αυτό ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΛΥΤΑ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ»), τότε συχνά είναι πιθανότερο να αισθάνεστε υγιή αρνητικά συναισθήματα (συναισθήματα υγιούς και εποικοδομητικού άγχους), να κάνετε υγιείς αρνητικές συμπεριφορές (π.χ. να επιμένετε να διαβάζετε περισσότερο ή να βάζετε καλύτερο πρόγραμμα διαβάσματος) και να έχετε υγιείς αρνητικές σκέψεις (π.χ. «πάντα υπάρχουν πιθανότητες να τα καταφέρω αρκεί να το πιστεύω»).

Έτσι, ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να μειώσετε τη συναισθηματική ένταση είναι να αλλάξετε ένα μέρος του τρόπου που σκέπτεσθε (δηλαδή να μετατρέψετε τις αυστηρές σας πεποιθήσεις που δε σας βοηθούν σε πιο ευέλικτες πεποιθήσεις που σας βοηθούν).

Για να το κάνετε αυτό, θα πρέπει να μάθετε να θέτετε στον εαυτό σας με συστηματικό και δυναμικό τρόπο συγκεκριμένες ερωτήσεις που θέτουν σε αμφισβήτηση τις παράλογες και αυστηρές σας ιδέες. Ταυτόχρονα θα μάθετε να υιοθετείτε λογικές και πιο ευέλικτες ιδέες επίσης με συστηματικό και δυναμικό τρόπο. Οι ερωτήσεις με τις οποίες θα αμφισβητείτε τις ιδέες σας εξετάζουν το αν οι παράλογες και οι λογικές πεποιθήσεις είναι αληθινές, λογικές και βοηθητικές. Ο θεραπευτής θα σας διδάξει την τέχνη της αμφισβήτησης των παράλογων ιδεών σας και θα σας δείξει το πως να υιοθετείτε λογικές ιδέες οι οποίες θα σας οδηγούν σε καλύτερη διαχείριση των συναισθημάτων και των συμπεριφορών σας.

Καθώς θα μαθαίνετε να αμφισβητείτε τις παράλογες και τις λογικές σας ιδέες, θα σας είναι πιο εύκολο να πετύχετε τους στόχους σας. Η αμφισβήτηση όμως είναι μια διαδικασία που θέλει καθημερινή υπομονή και επιμονή, συστηματικότητα και δυναμισμό, για να μπορέσει να λειτουργήσει. Γι’αυτό, από την πλευρά σας απαιτείται να ακολουθείτε τις οδηγίες του θεραπευτή σας έτσι ώστε να μπορέσετε να έχετε όσο το δυνατό πιο γρήγορη πρόοδο στη ζωή σας.

Τέλος, είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι όλοι οι άνθρωποι έχουν την τάση να σκέπτονται με τρόπο παράλογο και άκαμπτο. Εσείς οι ίδιοι, κατά κύριο λόγο, προκαλείτε αναστάτωση στον εαυτό σας και όχι μόνο τα γεγονότα. Αν ερμηνεύσετε διαφορετικά τα γεγονότα και αν τα δεχτείτε όπως είναι, τότε θα μπορείτε να ζήσετε καλύτερα και υγιέστερα.

Το πρώτο βήμα στη θεραπεία σας λοιπόν είναι να σας διδάξει ο θεραπευτής τις παραπάνω αρχές. Επιπλέον, ο θεραπευτής χρειάζεται να μάθει περισσότερες πληροφορίες για το ιστορικό και τα στοιχεία της προσωπικότητάς σας. Γι’αυτό θα διεξάγει αξιολόγηση η οποία περιλαμβάνει τη συμπλήρωση ερωτηματολογίων και δοκιμασιών για την προσωπικότητά σας. Αυτό θα βοηθήσει τον θεραπευτή σας να σας προτείνει τις καλύτερες δυνατές λύσεις και τεχνικές που θα ταιριάζουν με την προσωπικότητά σας κατά τη διάρκεια της θεραπείας αλλά και να εντοπίσει τα στοιχεία της προσωπικότητάς σας που είναι πιο σταθερά και σας εμποδίζουν να πετύχετε τους στόχους σας πέρα από τις παράλογες και αυστηρές ιδέες που μπορεί να έχετε στο παρόν. Μετά το τέλος της αξιολόγησης ο θεραπευτής θα σας δώσει μια γνωμάτευση όπου θα αναλύονται τα αποτελέσματα της αξιολόγησης και η χρησιμότητά τους στη θεραπεία που θα κάνετε.

 

 

Σεμινάρια για επιστήμονες

Σεμινάρια για το κοινό